ismertető

Hetvenötezer diák dolgozott idén

2014.10.05 A középiskolások nehezebben kapnak munkát. A nyári szezon hozta a tanulók bevételének felét.


A DiákÉSZ (Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetsége) öt iskolaszövetkezetének (Fürge Diák, Meló-Diák, Mind-Diák, STUDENT, Universitas) adatai alapján a tanulóknak kifizetett idei jövedelem 8 és fél milliárd forint volt, amiért 75 ezer fiatal 10 millió munkaórát dolgozott. Mindhárom kategóriában a szünidei hónapok hozták az értékek több mint felét. Idén nyáron is könnyű kisegítő fizikai, üzemi betanított, irodai adminisztratív és mezőgazdasági munkák közül választhattak leginkább a dolgozni vágyó diákok. Az iskolaszövetkezeti tagok nem diákhitelből, hanem az iskolaszövetkezetekben megtermelt jövedelmükből finanszírozzák tanulmányaikat.

Dr. Fiák István, a DiákÉSZ elnöke:
„Engem is meglepett, milyen színes volt a nyári munkák palettája. Értékes felületet teremtettek a gyakornoki programok. Pénzt kereshettek a diákok pénztárosként, call centeres, hostess munkakörben. Volt, aki programozó-, rendezvényszervező asszisztensként próbált szerencsét. De akadt olyan is, aki medenceőrként, hajmodellként vagy éppen próbafrizura készítőként kereste meg a tanulmányai finanszírozásának ellenértékét. A nyomdai munkák, a csomagolás, borítékolás, postázás, tolmácskodás minden évben visszaköszönő feladatok. Számomra is új volt azonban, amikor a megbízóink áramlásmérésre, vagy éppen földmérésre, laborban mintavétel vizsgálatra, menyasszonyi ruha bemutatásra kerestek megfelelő munkavállalót. Sőt, volt, akinek, nem tréfa, bohócként kellett helytállnia.”

Simon Balázs, a Fürge Diák igazgatója:
„Nem csupán a munkára jelentkező diákok száma nő meg ugrásszerűen, de a munkatípusok is szélesebb skálán mozognak. Az idei év sajátossága, hogy a népszerűségi listán feljebb kerültek a mezőgazdasági munkák, így végre a gyümölcsszedéshez kapcsolódó munkák is felkerültek a strandi munkák mellé. Ez persze azt is jelenti, hogy több munkánk van, ami az őszbe is belekúszik, így jelentősen több szervezési munkával szolgálhatóak csak ki, hisz a tanéve elindulásával szűkül az elérhető diák munkavállalók köre.”

Marosi László, a Meló-Diák ügyvezető igazgatója:
„Korunk generációváltása új kihívások elé állít bennünket. A megbízók igényeinek kielégítése mellett, számunkra az is fontos, hogy megtudjuk, mit szeretnek, mivel foglalkoznak manapság szívesen a diákok? Ennek megfelelően bővült a kínálatunk. Már ezen a nyáron is több munkafajta közül választhattak a dolgozni vágyók. Így olyan fiatalok számára is nyitva állt, s áll a legális pénzkeresés lehetősége, akik a korábbi tevékenységekbe nehezen, vagy egyáltalán nem voltak bevonhatók.”

Bor Kata, a Mind-Diák cégvezetője:
„A nyár mindig főszezon. Örök probléma, hogy az iskola befejeztével nem tudunk annyi munkalehetőséget biztosítani, mint amennyi az igény. Ellentétben a szeptemberi tanévkezdéssel, amikor a partnerigények ugyanúgy megmaradnak. Jellemzően nyáron nagyon sok a 16-18 éves korosztály, akik középfokú oktatási intézményben tanulnak. Az ő számuk ilyenkor hirtelen megemelkedik. A partnereinknél egyre inkább tendencia azonban, hogy a pozíció betöltését 18 évhez kötik, vagyis nagy gondot jelent ennek a korosztálynak a nyári időszakban történő foglalkoztatása.”

Vas Zoltán, a STUDENT igazgatója:
„Idén nyáron különösen felerősödött ügyfeleinknél az a tendencia, miszerint évről évre egyre többen keresnek gyakornoki, asszisztensi pozícióba másod-, harmad éves diákokat, akikre felelősségteljes feladatokat is bíznak, és többeknek tanulmányaik befejeztével teljes munkaidős szerződést kínálnak. Az ilyen jellegű pozíciókat a diákok is kedvelik, mivel ezáltal szakmai tapasztalatokra tehetnek szert, amit a diploma megszerzését követően azonnal kamatoztatni tudnak és előnnyel indulnak azon társaikkal szemben, akik nem dolgoztak a főiskolai, egyetemi tanulmányaik mellett.”

Marosi Zoltán, az Universitas vállalkozási és marketing igazgatója:
„Az Universitas szempontjából szokásos nyarat zártunk. Idén is rengeteg és sokféle munka várta a fiatalokat: szakmai (IT, HR és pénzügyi), hagyományos és olyan érdekes feladatok, mint például a Labdarúgó-világbajnokság alatti promóciós teendők a sátraknál. Nálunk azonban az év közbeni időszak is igen intenzív. Személyes tapasztalatom, hogy egyre nehezebb megtalálni a dolgozni vágyókat, éppen ezért, igyekszünk haladni a korral, új módszereket fejlesztünk, az új generáció elvárásaihoz igazodva. Külön öröm számunkra, hogy az a környezet is megújult, trendi, modern és fiatalos, amelyben fogadjuk a hozzánk fordulókat.”

Az iskolaszövetkezetek Magyarországon igazi hungarikumként 30 éve bizonyítják létjogosultságukat (minden eddigi magyar kormány támogatásával) a junior enterprise-ok világpiacán. Hazánkban évente mintegy 130.000 nappali tagozatos tanulónak, hallgatónak biztosítanak a tanulmányi időbeosztásukhoz alkalmazkodó gyakorlati munkatapasztalat-szerzési, kapcsolatteremtési, legális pénzkereseti lehetőséget. Aktív foglalkoztatáspolitikai katalizátorként működnek és a pályakezdő fiatalok elhelyezkedésének elősegítésében is egyre nagyobb szerepet játszanak.

További információ / sajtókapcsolat

Holub Katalin (+36 20 922 6431)


« vissza